lørdag den 25. april 2009

Route 66 - Bloomington til St. Louis

Route 66 mangler rejsende. Allerede efter to dage på vejen var det mit klare indtryk. Alligevel var den jo ikke affolket. Route 66 fra Chicago til LA er ikke en jomfruelige vej ”off the beaten track”, hvor jeg kunne gå på opdagelse og finde uopdaget stykker asfalt. Vejen har i det seneste årti oplevet et boom af road trip rejsende kør-selv-folk på motorcykel eller i biler plus enkelte i motorhomes.

Turen kræver tid og tålmodighed for at finde den rigtige rute. Brune ”Historic Route 66”-skilte, gode kort, gps, Route 66 bøger, Miss Murano og en smule held hjalp mig på vej, men vejen har alle dage været dynamiske og ændret karakter ligesom de nye veje omkring Route 66 ændrer form og karakter. Det giver nogle spændende udfordringer.

Der er opstået en turistindustri omkring Route 66. Museer, diners, souvenirshops mærker helt klart at specielt amerikanerne rejser mindre og køre mindre bil end de gjorde for godt et år siden. For første gang er det samlede antal kilometer som amerikanerne køre faldet. Jeg ville dog gøre mit bidrag til brugen af de amerikanske veje og den billige benzin – kr. 3,5 pr. liter betalte jeg i Illinois.

“Well it winds from Chicago to LA
More than two thousands miles all the way
Get your kicks on Route 66”
Bobby Troup, Route 66.

Hvem er Route 66 for?
Route 66 er bedst for den, der elsker solopgang og kaffe, en god udfordring og mange kilometer bag rattet, er en god kortlæser med styr på GPS’en, der holder af at ”browse” gennem små støvede lokale museer og souvenirshops og holder af en god gang amerikansk morgenmad på en diner med plasticstole. Så er en kør-selv-tur ad Route 66 et rigtigt valg.

Tvillingebyerne Bloomington og Normal lå bag mig og jeg fortsatte gennem den sidste del af Illinois på min vej ad Route 66 mod Santa Monica. Kom via Shirley, forbi Funks Grove og gennem McLean til Atlanta.

Gammeldags udseende gavlmalerier prydede downtown Atlanta. I centrum af det hele stod den næsten seks meter høje Bunyon Man med en hot dog i favnen. Overfor lå The Palm Grill der første gang slog dørene op i 1934. Efter tre års renovering er The Grill netop genåbnet og klar til at servere for sultne Route 66 rejsende og give et indtryk af 1930’erne Midtvesten. På vej ud af Atlanta kom jeg forbi det smilende vandtårn. En stor gul Smiley malet i toppen af byens vandtårn.

Klik her og se mere om Atlanta, Illinois.


I denne del af Illinois er det Lincoln land og byen Lincoln er efter sigende den eneste by i USA som blev opkaldt efter Abraham Lincoln inden han blev præsident. Lincoln arbejdede som advokat i byen fra 1847 til 1859. Efter Broadwell, Elkhart og Williamsville blev det Springfield.

Springfield - Home of Lincoln
Springfield Illinois er besat af Lincoln. Jeg springer for en time ud af rollen som motorist ad Route 66 og går rundt i Lincoln's Home National Historic Site i Springfield. Abraham Lincolns gamle nabolag er kun for gående. Fire blokke - en blok er afstanden mellem to tværgående veje i en amerikansk by - udgør et kig tilbage i 1800-tallets amerikanske midtvest.

Abe og Mary Lincoln boede i byen indtil 1861, hvor Abraham Lincoln blev USAs 16. præsident og familien flyttede ind i Det Hvide Hus i Washington DC. Abe arbejdede som advokat i Springfield og huset her var det eneste Abe og Mary nogensinde ejede. Besøgscenteret på 7th Street gav en god introduktion til området og havde en fin butik med meget litteratur om Lincoln, men også lidt om Route 66.

Det er i år to hundrede år siden Abraham Lincolns blev født (12. februar 1809 – 15. april 1865). Lincoln er for mig en af de store præsidenter i USA. Han afskaffede slaveriet, men bragte også USA gennem en Borgerkrig. Lincolns gravsted er på Oak Rdige kirkegården i udkanten af Springfield.

Hele Springfield er præget af Lincioln. På 112 North Sixth Street midt i byen ligger Abraham Lincoln Presidential Library and Museum. To monumentael store bygninger der fylder to blokke mellem Washington og Madison og med gangbro hen over Jefferson Street.

Klik her og se mere om Abraham Lincoln Presidential Library and Museum.

I Springfields sydvestlige udkant ligger der en Route 66 Drive-In bio, hvor der i weekenderne når det er blevet mørkt vises film på en monster storskærm og bilfanatikere behøver ikke forlade bilen for at nyde en god film.

Klik her og tjek Route 66 Drive-In bio.

Ved Auburn findes et sjældent stykke Route 66 med mursten. Godt to kilometer er bevaret af den oprindelige 1926-1930 rute af Route 66. I denne del af Illinois går Route 66 (1926-1930) under betegnelsen Illinois Route 4.

Efter byerne Nilwood og Carlinville nærmere jeg mig Mississippi-floden. Den gamle Route 66 løber nord om St. Louis. Jeg fulgte Route 66 til Mitchell og til den 1.632 meter lange Chain of Rocks Bridge over Mississippi. Chain of Rocks Bridge løber paralellt med den nyere I-270 bro fra 1967 og omfartsvej til St. Louis. Chain of Rocks Bridge blev bygget i 1929 som en privat betalingsbro. Byggeriet kostede 3,0 mio. dollars. En pæn sum penge i 1920’ernes krisetid.

Missisippi skiller det østlige USA fra det rigtige Vesten. En kæmpe land-klump vest for Missisippi-floden købte præsident Jefferson for en slik af fanskmændene tilbage i begyndelsen af 1800-tallet. Det var en god handel for amerikanerne, nok også for Frankrig, der ellers bare ville havde mistet det store landområde til USA uden betaling. Floden en af de store forhindringer for en vejfarende mod vest.

Chain of Rocks Bridge bandt bogstaveligt øst og vest sammen. Broen står stadig og er nu kun åben for gående og cyklister.


Velkommen til St. Louis – porten til Vesten
Præriens Eiffeltårn står som en bue og kaldes Porten til Vesten. 200 meter rejser den imponerende bue sig over St. Louis bymidte.

Klik her og læs mere om Gateway Arch og museerne under jorden


Fakta om Gateway Arch
☺ The Arch er med sine 190 meter det højeste nationale monument i USA. Gateway Arch er 23 meter højere end Washington-monumentet i Washington DC.
☺ Opførslen af Gateway Arch begyndte 12. februar 1963 og buen stod færdig den 18. oktober 1965.
☺ Hvert år tager 1 mio. besøgende elevator-turen til toppen af the Arch.
☺ The Arch vejer 17.246 tons.
☺ Det kostede 13 mio. dollars at bygge the Arch.
☺ The Arch kan sveje op til en halv meter, hvis vinden når styrker på 240 km/t.


Forstad i St. Louis.

Lørdag var istid. Det var weekend og køen var lang foran Ted Drewes Frozen Custard, 6726 Chippewa, St. Louis
Se mere på hjemmesiden.

Jeg begyndte dagen i [B] Bloomington og [C] St. Louis blev dagens endestation.
352 km var det blevet til.
Jeg var færdig med Illinois - den første af de otte stater jeg skulle igennem for at nå målet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar