tirsdag den 28. april 2009

Route 66 – Oklahoma City til Amarillo

En stjerne blev født den 11. november 1926. Forretningsmanden Cyrus Avery fra Oklahoma fik ideen til en landevej fra øst til vest. Ideen til Route 66 fra Chicago til Los Angeles. Fra begyndelsen var Route 66 en af USAs oprindelige landeveje, selvom den først blev asfalteret hele vejen i 1938. I 1927 havde Avery dannet en US Highway 66 Association for at promovere asfaltering af vejen. Den første mediestunt for at tiltrække opmærksomhed til Route 66 var ”Bunion Derby”, et løb (footrace) fra Los Angeles til New York og på den føste del skulle løberne følge Route 66 fra LA til Chicago.

Jeg forlod Oklahoma City og fortsatte min færd mod vest. Mod LA og Santa Monica. Først skulle jeg dog lige gennem Yukon, hvor countrysangeren Garth Brooks sang sine første strofer, og El Reno, over Pony Bridge fra 1933, der hjælper Route 66 over Canadian River, gennem Hydro, hvor Lucilles benzinstation har stået siden 1941, køre ad noget af det bedste Route 66 betonvej med en lille nuttet kurvet vejkant /kantsten fra 1930’erne og til Weatherford inden jeg kom til Clinton og Route 66 museet.

Pony Bridge.

Landskabet skiftede fra den grønne til den mere tørre røde og gule og prærielignende farve og form. Oklahoma er en stat med et meget varieret landskab der indeholder grønt og rødt, landbrug med kornmarker og køer, indianere og cowboys, heste og hestetrailere og så samler hver anden indbygger i staten på gamle biler, der står oplagret bag deres huse.

Brugte en lille time på udstillingen i det lille museum i Clinton. Udstillingen var bygget op som tidslommer fra 1920’erne og frem. Årti typisk musik ledsagede teksterne, billederne og genstandene.

Clinton Route 66 Museum.

Klik her og læs mere om Clinton Route 66 Museum.

Vidste du det om Oklahoma?
◊ Oklahoma er den stat i USA med den største oprindelige befolkning. 250.000 af statens indbyggere er efterkommere fra 67 forskellige stammer.
◊ Oklahoma har flere menneskeskabte søer end nogen anden stat i USA
◊ Politimanden Clinton Riggs fra Tulsa designede YIELD (trekanten på spids - stop) skilt.
◊ Oklahoma er 1 af kun 2 stater i USA, hvor navnet på delstatens hovedstad går igen i delstatens navn. Oklahoma City – Oklahoma. Den anden er Indianapolis i Indiana
◊ Garth Brooks blev født i Tulsa, Oklahoma, men voksede op i Yukon, Oklahoma.
◊ Verdens første parkometer blev installeret i Oklahoma City den 16. juli 1935.
◊ Sylvan Goldman fra Oklahoma opfandt indkøbsvognen.
◊ Bob Dunn, en musiker fra Beggs, opfandt I 1935 den elektriske guitar.

Gennem Foss og Canute kom jeg til Elk City og det næste museum: National Route 66 Museum. Ikke større eller bedre end det i Clinton, men meget af det samme.

Jeg stoppede i Elk City for at se museet. Stedet kunne ikke undgå at tiltrække min opmærksomhed. Myrtle, en mandsstor Kachina-dukke-stil statue, der engang stod udenfor Queenan Trading Post i det vestlige del af byen, vogtede indkørslen til National Route 66 Museum.

National Route 66 Museum.

Klik her og se mere om Elk Citys National Route 66 Museum.

Slut med Oklahoma og velkommen til Texas.



Texas
Texola. Bynavnet kom af en sammtrækning af Texas og Oklahoma. Meget pragmatisk.Route 66 gennem Texas følger for det meste Interstate-40. Fra øst først på sydsiden,så lidt på nordsiden for at forsvinde under Interstaten.


Billeder fra Shamrock, Texas.


McLean, Texas.

McLean var den sidste by i Teaxs, hvor Interstate-40 forbigik byen. Vest for Main Street på First Street ligger en restaureret Phillips 66 station i rødorange farver.

Stoppede ved The Grill – Welcome Home i Groom og indtog en sen, meget sen breakfast. Det er herligt ved USA, at mange restauranter serverer morgenmad hele dagen.

Så jeg snuppede lige ”One egg, bacon, hashbrowns, toast” til $5,25 og ”Coffee” til $0,60. Jeg var den eneste i den lille diner-restaurant uden hat og hattefolket var delt. Halvdelen af mændende foretrak cowboyhatte og den anden halvdel kasketter. Fyren lige ved siden af mig havde også sporer på sine cowboystøvler. Jeg så nu ingen hest udenfor.

I Conway ved Route 66 og ved frakørsel 96 på Interstate-40 kom jeg forbi Bug Ranch. Et modspil til Cadillac Ranch. En lokal farmer blev sur over at nogen kunne finde på at begrave den amerikanske bil-industris stolthed halvt i jorden, så han tog en billig europæer i form af nogle gamle bobbel folkevogne og lavede the Bug Ranch.




Siden har den amerikanske bil-industri begravet sig selv og ”billige” japanske biler er ved at overtage bil-markedet i bil-nationen USA.

Min egen lejede Nissan Murano et godt eksempel på dette. Indtil videre havde hun bragt mig halvvejs fra Chicago til LA uden problemer, så jeg var foreløbig meget glad for at køre hende.

Amarillo
Udover George Bush senior og junior og long-horn kvæg på sletterne er Texas er for mig svingende ZZ Top rock, langskægede jeans-fyre med cowboyhat og støvler med sporer, der kører pick-ups, hilser venligt på alle med et howdy og spiser en hjulkapselstor steak. That’s Texas.


Jeg tog tid til lidt "window-shopping" og "people-looking" langs "one mile shopping" i det historiske Route 66 distrikt langs SW 6th Ave vest for Amarillo centrum. Gaden er fyldt med antik-butikker og cafeer.

På The Big Texan restauranten i Amarillo serverer de rigtige Texas steaks. Jeg var nået til Amarillo og steaken. Jeg tjekkede ind på hotellet The Big Texan. Fik vasket landevejsstøvet af ansigtet og gik over i restauranten for at indtage dagens hovedmåltid.




Mens jeg ventede på et bord kunne jeg se listen med de seneste syv gæster (fra april måned), der alle havde kværnet en 72 oz steak ned i løgneren. 6 af de 7 var fra USA. Den sidste fra Canada. Alle kunne de få badevægten på den anden side af 150 kilo. Med den halve vægt i udgangspunktet nok ikke en konkurrence jeg kunne vinde.

72 oz er det vi Danmark kalder 2.041 gram eller godt to kilo oksekød. Nok til at få dårlig mave af. De syvs "æderes" kommentarer gik fra ”God steak” til ”Hvad er der til dessert”. Tak for kaffe eller skulle jeg sige: Tak for steak. Hvis gæsterne på The Big Texan spiser deres 72 oz steak indenfor en time, så er den gratis. Jeg lod mig ikke friste. 20 oz var rigeligt. 550 gram steak er mere kød end jeg har spist det seneste år.

Igen en god lang dag i sædet på Miss Murano, som havde bragt mig fra [E] Oklahoma City til [F] Amarillo. 478 kilometer blev det til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar