søndag den 26. april 2009

Route 66 - St. Louis til Springfield

Route 66 løber gennem otte amerikanske stater. Fra øst mod vest er det Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona og Californien. Mængden af Route 66 asfalt gennem staterne er meget forskellig. Historisk havde Illinois 484 km, Missouri 510 km, Kansas 21 km, Oklahoma 695 km, Texas 299 km, New Mexico 784 km, Arizona 645 km og Californien 505 km.

“Well it goes to St. Louis
Down to Missouri
Oklahoma City looks oh so pretty”
Bobby Troup, Route 66

St. Louis ligger i Missouri. Byen har 350.000 indbyggere, mens metro-St. Louis er USAs 18. største by-område med 2,6 mio. indbyggere. St. Louis ligger, hvor floderne Missouri og Mississippi løber sammen og byen var tidligere en vigtig havn for flodbådene på Mississippi. Byens vigtigste år er 1904, hvor St. Louis var vært for både OL og Verdensudstillingen.

Jeg forlod St. Louis. Landskabet vest for Mississippi er mere bakket og varieret end det flade Illinois øst for floden. Vest for St. Louis blev det kuperet med skovklædte bakker. Kom forbi Route 66 State Park ved Exit 266 og Meramec River. Alle ture kræver prioriteringer. Også min tur ad Route 66. Jeg kan ikke stoppe ved det hele. Desværre. Route 66 State Park blev ikke et stop på min tur dennegang. Den lille historiske Route 66 udstilling i den gamle Bridgehead Inn fra 1935 måtte jeg have til gode.

Jeg fortsatte forbi Eureka, Allenton, Pacific og Gray Summit. Miss Murano har gjort det godt de første dage. Hendes 3,5 liters V6 motor med 265 hesterkræfter og automatgear spinder som en sød mis, men hun kan også hvæse, når jeg lader Bobby Trups sang: ”Get your kicks on Route 66” fylde de 160 watt audiosystem med seks højttalere.


Murano er det Nissan kalder en cross over – et mix af behagelig personbil krydset med en fræk 4x4. Koster i Danmark fra kr. 798.000. Hun kunne godt måle sig med en amerikanerbil. Så skuffelsen over at jeg ikke fik en rigtig amerikaner fortog sig hurtigt og Miss Murano fra Nissan blev taget til nåde og glæde. Miss M bragte mig forbi St. Clair, Stanton, Borbon og til Cuba

På vej ind i Cuba kom jeg forbi restauranten Missouri Hick Bar-B-Q. Jeg stoppede og testede deres 20 oz pork steak + baked potato + beans. Udmærket grisse-bøf og den bedste bagte kartoffel jeg nogensinde har smagt.

Nabo til Missouri Hick Bar-B-Q ligger Wagon Wheel Motel på E Washington Street. Et motel der har fulgt Route 66 alle årene, men desværre ikke er fornyet så meget at det gør noget. Meget atmosfære og værelser til 18 dollars. Husk at tage et kig på værelserne inden I tjekker ind. Et godt eksempel på at man får det man betaler for.

Byen Cuba blev navngivet af indbyggerne i sympati med øen Cuba, der var under spansk herredømme frem til 1898. Cuba voksede med jernbanen og Route 66, men blev forbigået af Interstate 44. Cuba har siden vokset sig større og har fået kontakt med Interstaten mod nord.

Cuba er kendt for sine mange gavl- og vægmalerier. På billedet ovenfor om dengang skuespillerinden Bette Davis besøgte Cuba.

Route 66 videre mod vest bringer mig forbi Fanning, Doolittle, Arlington og Clementine ved Exit 169. Den 4-sporede Route 66 (hwy Z) skærer sig gennem klipperne (Hooker Cut) og bringer tankerne i retning af mellem-Sverige. En lille detour af Route 66 (Teardrop Road) før 2. Verdenskrig bragte mig til Devils Elbow og den smukke gamle jernbro over Big Pinet River.


Lige før broen ligger Devils Inn. Stedets historie går til 1930’erne som Munger Moss Sandwich Shop. Devils Inn ligner en smuglerkro i gammel stil. Motorcykler og lædertøj gør sig godt her. Jeg turde knap standse et øjeblik for at skyde et billede ud af sideruden. Jeg fik billedet og kom hurtigt videre. Måske er du mere modig end jeg? På den anden side af broen og Big Pinet River stiger vejen voldsomt, 60 meter, for igen at komme på niveau med det omkringliggende landskab.

Devils Elbow fik navn efter knækket på floden, som gjorde at flodtømmer ofte blev hængende og spærrede.

Klik her og tjek selv The Elbow Inn Bar & Grill.

Broen ved Devils Elbow.

De næste byer var Wayneville, Buckhorn, Hazelgreen til Lebanon og et klassisk Route 66 motel. Munger Moss Motel, 1336 Route 66, Lebanon. Motellet har rødder tilbage til 1940'erne og er rig på historie: "Here yesterday, today and tomorrow" er motellets motto.

Missouri
☺ Ved Verdensudstillingen i St. Louis i 1904 serverede Richard Blechyden te med is for første gang. Is-teen var opfundet.
☺ Is-vaflen blev også for første gang præsentret på Verdensudstillingen i St. Louis.
☺ St. Louis kaldes for "The Gateway to the West" og "Home of the Blues".
☺ Aunt Jemima pandekage-mel er opfundet i St. Joseph, Missouri. Det blev i 1889 det første pulver til pandekager og det første prefabrikerede mad der blev solgt.
☺ Anheuser-Busch bryggeriet i St. Louis, Missouri er det største ølbryggeri i USA.
☺ Missouri er opkaldt efter stammen “Missouri Indians”, der betyder byen med de store kanoer.
☺ Missouri blev i 1865 den første “slavestat” der frigav slaverne.
☺ Laura Elizabeth Ingalls, forfatter til bøgerne om Det lille hus på prærien, voksede op i Missouri.
☺ Sojabønner er den mest indbringende afgrøde i Missouri.

Phillipburg, Conway, Niangua, Marshfield og Strafford kom før endnu et Springfield. Igen kom jeg til en Springfield, men dennegang i Missouri. Her blev jeg for natten.

Springfield
Springfield er "Queen City of the Ozarks" og ligger smukt i Ozarks Mountains. Ikke bjerge som Rocky Mountians, men mere bjerg end jeg havde set Chicago og flade Illinois. Det moderne Springfield har samlet sig om Interstate 44. En gang var det Route der førte gennem hjertet af Springfield. Byen blev grundlagt i 1829, da de første nybyggere kom til området.

434 kilometer asfalt fik jeg set fra [C] st. Louis og til [D] Springfield, Missouri.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar